perjantai 25. elokuuta 2017

Mihin menet FaceBook ??

Olen aloittanut FaceBookin käytön vuonna 2007 - siis noin kymmenen vuotta sitten. Olen itse käyttänyt FB:tä suunnilleen samalla tavalla kaikki nämä vuodet. Olen julkaissut kuvia ja tunnelmia meidän matkoilta ja olen nostanut esiin kiinnostavia ihmisiä - lähinnä ehkä muusikoita.


Vielä muutama vuosi sitten FB:n julkaisuvirta koostui lähinnä ihmisten omista tilapäivityksistä. Näin pääsi seuraamaan miten tuttujen arkipäivä sujuu. Toki oli niitäkin joiden julkaisutiheys ylitti ärsytyskynnyksen.


Sitten tuli FB:n sivut ja ryhmät. Molemmat ovat olleet kohtuullisen hyviä lisäyksiä ja varsinkin ryhmät ovat muodostuneet tärkeäksi elementiksi. Seuraan ryhmiä ja osallistun niiden toimintaan. Minulle merkittäviä ryhmiä ovat mm. Enter opastajat, erilaiset Kerava-ryhmät Tekoäly. Näiden lisäksi on paljon FB-sivuja joita myös seuraan. Tähän kategoriaan kuuluvat julkkisten kuten muusikkojen, poliitikkojen ja uutismedioiden sivut. Näitä näyttää minulla olevan paljon enemmän kuin ryhmiä.


FB onkin muuttunut mainosten keräämisen myötä yhä enenevässä määrin uutis- ja mainoskanavaksi. On toki mukava saada taiteilijoita viestejä konserteista ja näyttelyistä ja seuraan kyllä esim. Ylen ja HS:n uutisvirtaa juuri FB:ssä. Tämä on kyllä samalla tarkoittanut sitä, että näen aina vähemmän oikeiden tuntemieni ihmisten julkaisuja. Tämä on sääli.
Jos kehitys jatkuu jäin, mietin sitä, että tarkoittaneeko tämä sitä, että tulen jatkossa vähentämään FB:n käyttöä ja käyn esimerkiksi suoraan HS:n ja Yle uutissivuilla.

Kun me kaikki teemme näin, niin mikä on FB:n tulevaisuus parin kolmen vuoden kuluttua?

Tässä vielä tuoretta tietoa:

https://www.slideshare.net/hponka/sosiaalinen-media-markkinoinnin-ja-viestinnn-nkkulmasta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti